Uszkodzenie skrzyni biegów to jedna z najbardziej nieprzyjemnych awarii, szczególnie dla portfela. Umiejscowienie i konstrukcja przekładni sprawia, że naprawa nawet drobnej usterki wymaga demontażu całego elementu, a to oznacza spore koszty. Ryzyko wystąpienia kosztownej awarii można jednak zminimalizować, na przykład dzięki stosowaniu takich środków, jak dodatki do skrzyni biegów. Na czym polega ich działanie i jakie korzyści dają? Sprawdź!
Awaria skrzyni biegów – kosztowna, nawet jeśli niewielka
W porównaniu z automatycznymi manualne skrzynie biegów uważane są za pancerne. W rzeczywistości jednak to nie do końca prawda, szczególnie w nowych samochodach z turbodoładowanymi silnikami. W takich jednostkach poszczególne podzespoły są mocniej obciążone, głównie z uwagi na szybkie przejście z niskich obrotów na wysokie.
Przyczyna usterek przekładni manualnych najczęściej tkwi w błędach konstrukcyjnych i wadach materiałowych. Za szczególnie awaryjne uważane są na przykład przekładnie M20 i M32 koncernu General Motors, które stosuje się w różnych modelach Opla, Alfy Romeo czy Saaba. Ale skrzyniom biegów, nawet tym konstrukcyjnie perfekcyjnym, szkodzi też niewłaściwa eksploatacja i złe nawyki kierowców. Możemy wśród nich wymienić zbyt płytkie wciskanie sprzęgła, wrzucanie biegów na siłę czy przyspieszanie z poziomu za niskich obrotów.
Niezależnie od przyczyny, usunięcie usterki wiąże się z całkowitym demontażem skrzyni biegów, a to sprawia, że każda naprawa – nawet tak błaha, jak wymiana łożyska – pociąga za sobą spore koszty, głównie „robocizny”. I pisząc „spore”, mamy na myśli kwoty rozpoczynające się od tysiąca złotych.
Znaczenie oleju przekładniowego
Za awarie skrzyń biegów często odpowiada także zużyty olej przekładniowy. W środowisku motoryzacyjnym nieustannie toczą się dyskusje, czy należy go wymieniać – nawet producenci samochodów różnie podchodzą do tej kwestii. Wielu z nich deklaruje, że seryjny olej przekładniowy wystarcza na tzw. lifetime skrzyni, czyli nawet 200 tysięcy kilometrów. Oczywistym jest jednak, że smar, który pracował na tak ogromnym dystansie, pod względem właściwości nie może równać się z nowym. A warto wiedzieć, że olej przekładniowy spełnia ważne funkcje:
- smaruje współpracujące ze sobą elementy skrzyni biegów,
- minimalizuje tarcia, jakie powstają podczas pracy mechanizmu,
- odprowadza generowane wówczas ciepło,
- działa antykorozyjnie,
- pochłania zanieczyszczenia, a szczególnie drobinki metalu powstające w trakcie eksploatacji.
Jak działają dodatki do skrzyni biegów?
Aby wydłużyć żywotność oleju przekładniowego i poprawić jego właściwości, marki zajmujące się produkcją chemii samochodowej opracowały specjalne preparaty – dodatki do oleju przekładniowego. Ich działanie polega na wytworzeniu specjalnej warstwy ceramiczno-metalowej, która pokrywa podzespoły przekładni i zmniejsza współczynnik tarcia pomiędzy współpracującymi ze sobą elementami. Dodatki do oleju przekładniowego wspierają także jego pracę: redukują pojawiające się w nim zanieczyszczenia i zmniejszają korozję. Niektóre preparaty tego typu mogą również niwelować różnego rodzaju wycieki – a trzeba wiedzieć, że wycieki to zwykle przyczyna najpoważniejszych i najbardziej kosztownych awarii.
Sposób stosowania dodatków do skrzyni biegów określa producent konkretnego preparatu, ale zazwyczaj ich użycie jest dziecinnie proste – wystarczy wlać preparat do wlewu oleju przekładniowego, pamiętając o tym, aby wcześniej rozgrzać olej.
Korzyści ze stosowania dodatków do skrzyni biegów
Dodatki do skrzyni biegów stosuje się w celu regeneracji przekładni, szczególnie w starszych samochodach. Korzyści z ich stosowania można odczuć od razu – dzięki nim zmiana przełożeń przebiega zdecydowanie płynniej, a skrzynia pracuje ciszej, bez nieprzyjemnych dla ucha zgrzytów. Za sprawą ochrony przed zanieczyszczeniami i korozją może wydłużyć się jej żywotność.
Polecane dodatki do skrzyni biegów
Dodatki do oleju przekładniowego ma w swojej ofercie wielu producentów, ale my polecamy prawdziwych profesjonalistów: na przykład markę Liqui Moly. Ta niemiecka firma to specjalista w zakresie olejów, smarów i wszelkiej chemii samochodowej. Wśród dodatków Liqui Moly do oleju przekładniowego warto wyróżnić:
- Dodatek do płukania ATF – to środek przeznaczony do czyszczenia automatycznych skrzyń biegów, który rozpuszcza uciążliwe osady i inne zanieczyszczenia, a tym samym poprawia płynność działania przekładni i zmiany przełożeń.
- Dodatek do oleju przekładniowego Liqui Moly – stosuje się go w manualnych skrzyniach biegów, aby zmniejszyć tarcie pomiędzy współpracującymi ze sobą elementami. Środek tworzy stabilny filtr smarny na poszczególnych podzespołach, przyczyniając się do ich wolniejszego zużycia, a także obniżenia temperatury pracy całej przekładni.
- Liqui Moly Stop wyciekom oleju przekładniowego – to z kolei preparat, który regeneruje stwardniałe uszczelki, dzięki czemu zmniejsza ryzyko wystąpienia wycieków oleju przekładniowego.
Mówiąc o dodatkach do skrzyni biegów, nie możemy nie wspomnieć również o fantastycznej polskiej marce Ceramizer. To firma doskonale znana wszystkim kierowcom – oferuje środki do regeneracji i zabezpieczania silników oraz innych kluczowych podzespołów. W swoim asortymencie ma również Ceramizer do przekładni, czyli specjalny preparat, który w procesie ceramizacji zabezpiecza metalowe elementy skrzyni biegów, pokrywając je ceramiczno-metalową warstwą ochronną. Gdybyśmy mieli polecić wyłącznie jeden dodatek do oleju przekładniowego, byłby to właśnie Ceramizer.
Czy warto stosować dodatki do skrzyni biegów? Z całą pewnością tak, szczególnie w starszych samochodach. Preparaty tego typu mogą przyczynić się do poprawy kultury pracy przekładni: wyciszają ją, zmniejszają tarcie między metalowymi elementami, sprawiają, że zmiany przełożeń przebiegają płynnie.
Jeśli szukasz sprawdzonych dodatków do oleju przekładniowego, koniecznie zajrzyj do internetowego sklepu motoryzacyjnego nocar.pl – mamy w naszej ofercie preparaty Liqui Moly oraz Ceramizery, a także inne rodzaje chemii samochodowej.
Źródło zdjęć: nocar.pl, shutterstock.com